mandag 21. januar 2008

Flere firmaer med flere bein å stå på

Jeg presenterte bedriften Stiga som produserer et fåtall kategorier av produkter som ikke nødvendigvis har så mye med hverandre å gjøre. Men etter et tips fra en nær og kjær, pluss et fra min egen papp, så har jeg innsett at det finnes minst to merker til som kan karakteriseres på samme måte.

Veldig mange av oss har f.eks. mobiltelefon fra Nokia
Men de produserer jo to produkter til. Nemlig gummistøvler (At det står nokian betyr at produktet er fra byen Nokia, men det er firmaet Nokia som driver dette)og dekk

Et annet eksempel er Caterpillar. De produserer som kjent sko

og gravemaskiner

Hva har jeg lært av dette? Jo, hvis jeg skulle starte firma, kan man ikke produsere produkter som er nært beslektet, som data og elektronikk, eller hammere og driller. Jeg skal i et slikt tenkt starte-firma-scenario produsere møbler og iskrem. Eller kanskje starte forlag som også driver i drosjebransjen under samme logo. Det avgjørende er i hvertfall at prodktene skal være vesensforskjellige.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... MHU driver jo med kinomontering, sjauing og nettsider, med planer om å utvide til danseundervisning ved en seinere anledning.

Anonym sa...

Hva med Virgin? Fly- og plateselskap?