søndag 28. oktober 2007

((hun[i].sminke == Jente.lowMakeUpValue) == Jente.booleanBra) == true??

Jeg vil kommentere et innlegg som man helt enkelt finner her. I innlegget, som er skrevet av en venn av en veldig god venn av meg som jeg anser som meget klok og kompetent innenfor kvalitet av det motsatte kjønn og jeg antar derfor at vennen til vennen min, han som har skrevet altså, har de samme kvalitetene. Uansett. Casen er altså at hvis man er ute etter et bra kvinnfolk, og ikke de som bare er ute etter "et tilfeldig stikk", som kameraten min kaller det, da må man se etter jenter som har minst mulig sminke.

Nå har det seg derimot sånn at jeg har en høyst vitenskapelig undersøkelse gående på sida mi, og resultatene så langt på denne undersøkelsen taler indirekte veldig for denne teorien som blei kastet ut i lufta av vennen til vennen min. De fleste vet at jeg spør om hva som er viktigst før man drar på byen. Da svarsalternativene er laget for jenter, tar jeg det som god fisk at kun jenter har svart. Og det viser seg at 44% har svart at "sminken i orden" er det viktigste før man drar på byen. Og det er jo disse som er ute etter å "å få seg noe", evt "få en stiv en i pipa" som enkelte sier i mine hjemtrakter. Som matematiker vil jeg kommentere at dette ikke beviser teorien, men bare ikke motbeviser den (noe som dessverre blir tatt som en indikasjon på at en teori holder i alle useriøse vitenskaper, dvs alt som ikke er matematikk).

Dette ser vi lett hvis vi lar A = "Jenta sminker seg" og B = "Jenta vil at feiern skal komme (og rense pipa)". Teorien til vennen til vennen min er da at A medfører B, altså at sminke medfører at hun er gra. Det som viser seg hos meg er at de som er yre pudrer nesa, altså at B medfører A. Hadde det motsatte vært tilfelle, altså at B medfører "ikke A" ville dette motbevise teorien. Men resultatet fra meg motbeviser ingenting. Og det er ikke så rart. Hvorfor skal man ellers sminke seg? "For å ikke se stygg ut/for å se bra ut" sier du. "Ja, hvorfor er det så viktig?" blir da spørsålet. Diskuss avslutta!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det beste ville jo vært om alle som hadde tenkt til å bedrive sengelambada tok en runde med høvelen.